Powiat Lubański otrzymał dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (POKL 3.5.) na realizację projektu: „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie lubańskim”
Celem projektu jest poprawa jakości systemu doskonalenia nauczycieli, spójnego z rozwojem szkół w okresie od 1.08.2013 do 30.06.2015. Ten nowoczesny system wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli nakierowany jest na pracę ze szkołą, służy wspieraniu jej w wykonywaniu zadań nakładanych przez państwo, jak również wspomaga w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
Podstawowe założenia przyjęte dla nowego projektu są następujące:
- Wspomaganie jest adresowane do szkoły, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele.
- Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu własnych problemów, a co za tym idzie – nie wyręcza jej i nie narzuca rozwiązań.
- Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby.
- Wspomaganie jest procesem, czyli odchodzi od pojedynczych, samodzielnych form doskonalenia.
Zmiany wprowadzone do systemu doskonalenia przyniosą korzyści:
- uczniom, którzy otrzymają wsparcie w rozwoju;
- szkołom, którym zostanie udzielone wsparcie w ich priorytetowych obszarach rozwojowych;
- nauczycielom, którzy otrzymają kompleksową pomoc w pracy dydaktyczno- wychowawczej.
- samorządom lokalnym, które otrzymają wsparcie w budowie lokalnej sieci współpracy szkół i przedszkoli oraz w kreowaniu polityki oświatowej.
W ramach projektu organizowane są działania ułatwiające wprowadzenie nowego modelu doskonalenia nauczycieli, który polega na wspomaganiu pracy szkół – od diagnozy, przez planowanie i wdrażanie zmian, po ich ewaluację – oraz na prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia. Wspomaganie szkół prowadzone jest w projekcie na podstawie rocznego planu wspomagania. Realizacja tego planu opiera się na współpracy szkoły ze szkolnym organizatorem rozwoju edukacji (SORE) – osobą pełniącą rolę konsultanta i moderatora. Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE) to osoba, która pracuje na rzecz szkoły (przedszkola) w ramach realizowanego projektu. Jej głównym zadaniem jest wspieranie dyrektora i nauczycieli w przygotowaniu i realizacji rocznego planu wspomagania zbudowanego na podstawie wybranej przez szkołę oferty doskonalenia.
Zadania SORE:
- pomoc dyrektorowi w zdiagnozowaniu potrzeb szkoły,
- pomoc w formułowaniu celów wynikających ze zdiagnozowanych potrzeb i określeniu obszaru do rozwoju – współpraca z radą pedagogiczną,
- wsparcie szkoły w przygotowaniu rocznego planu wspomagania, ściśle odpowiadającego na potrzeby szkoły i zbudowanego na podstawie jednej z ofert doskonalenia (przeprowadzenie warsztatu diagnostyczno-rozwojowego),
- wsparcie przy zapewnianiu obiegu informacji (stały kontakt z osobami zaangażowanymi w realizację RPW, dbanie o przepływ informacji dotyczących działań podejmowanych w ramach jego współpracy ze szkołą),
- organizowanie zaplanowanych form wspomagania – we współpracy ze szkołą,
- monitorowanie przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania, reagowanie na pojawiające się trudności,
- dokumentowanie podejmowanych działań,
- przygotowanie i przeprowadzenie wśród pracowników ankiet z przebiegu wspomagania,
- przygotowanie sprawozdania z przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania,
- przedstawienie sprawozdania z przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania dyrektorowi szkoły oraz radzie pedagogicznej,
- udział w podsumowaniu podjętych działań – współpraca z radą pedagogiczną nad rekomendacjami do pracy szkoły w kolejnym roku szkolnym.
W powiecie lubańskim w roku szkolnym 2013/2014 i 2014/2015 w realizacji RPW wspomagać szkoły i przedszkola będzie sześciu szkolnych organizatorów rozwoju edukacji (SORE).